Cauzele
de sulfatare a bateriilor :
a)
Bateriile care stau prea mult timp între doua încărcări
succesive, adica cele care
sau mai mult de 24 de ore intr-un mediu cu temperatura caldă
și/sau câteva
zile intr-un mediu cu temperatura rece.
b)
Bateria care este pusa in conservare fără
energie. Practic va fi neincarcata.
c)
Încărcarea unei baterii de acumulatori, la doar 90% din
capacitatea totala, va
duce la o sulfatare a bateriei.
d)
Nivelul scăzut al lichidului de electrolit - plăcile
bateriei expuse la aer vor fi imediat sulfatate.
e)
Nivel și setări incorecte de încărcare a
acumulatorilor. Toti producatorii seriosi recomandă
un ciclu de încărcare în trei faze (Bulk,
Absorption & Float). Consultați-ne
privitor la informațiile privind starea de încărcare
a bateriei și informațiile necesare pentru a fi
setate pentru încărcarea acumulatorior .
f)
Cu cât o baterie sta mai mult timp fara a fi utilizată si nu
este reîncărcată periodic, cu atat pot aparea
simptome de sulfatare in placi.
Studiile
si testele au arătat
că aproape jumătate din capacitatea unei baterii
poate fi pierdută dacă tensiunea de incarcare este
prea mică iar timpul dintre doua
încărcări totale este prea lung.
Cum
functioneaza procesul fizic
?
În
timpul utilizării normale, plăcile acumulatorului se
sulfateaza tot timpul. Atunci
când o baterie este descărcată, materialul
din plumbul activ de pe plăci, va reacționa cu
sulfatul din electrolit care formează la randul lui un
sulfat de plumb pe plăci. Dacă nu există
material activ de plumb și nici sulfat de la electrolit rămas,
acumulatorul va fi complet descărcat. După ce
bateria atinge această stare, trebuie să fie reîncărcată
din nou. În
timpul reîncărcării, sulfatul de plumb se
reconverteste în material activ de plumb, iar sulfatul se întoarce
in electrolit.
Când
sulfatul este îndepărtat din electrolit, greutatea
specifică a electrolitului este redusă și
inversarea are loc atunci când sulfatul este returnat la
electrolit. De aceea, starea de încărcare poate fi
determinată prin utilizarea unui hidrometru.
Dacă
o baterie este lăsată într-o stare descărcată,
sulfatul de plumb se va durifica și va avea o
rezistență electrică ridicată. Aceasta
este ceea ce se numește în mod normal o baterie sulfatată.
Sulfatul de plumb
poate deveni atât de greu si dur, încât
reîncărcarea normală nu o va rupe. Cele mai multe
surse de încărcare, regulatoare și alte încărcătoare
de baterii sunt reglate in tensiune pentru a obtine un proces
optim. Curentul de
încărcare este controlat de starea de încărcare a
bateriei. În
timpul încărcării, tensiunea bateriei crește până
când atinge tensiunea reglată de încărcător,
scăzând curentul de ieșire de-a lungul acestui
proces.
Atunci
când este prezent un sulfat dur pe placi, bateria prezintă
o tensiune "falsă", de obicei mai mare decât
tensiunea adevărată, făcând ca regulatorul de
tensiune să creadă că bateria este încărcată
complet. Acest
lucru face ca regulatorul să-și
reducă prematur puterea si curentul furnizat,
lăsând acumulatorul partial descărcat. Încărcarea
la o tensiune mai mare decât cea normală și la un
curent scăzut pot fi necesare pentru a descompune
sulfatul întărit pe placi. Din acest motiv avem
densitati diferite intre diferite intre elementele de 2V din
cadrul unei baterii si de aceea trebuie sa facem aceste
egalizari OBLIGATORIU!
Sulfatul
durificat se formează de asemenea si într-o baterie care
este în mod constant incarcata ciclic în mijlocul
intervalului său de capacitate (undeva între 80% încărcat
și 80% descărcat) și nu este niciodată reîncărcata
la 100%. În timp, o parte din materialele active ale plăcii
se transformă în sulfat dur. Dacă bateria este în
mod continuu ciclată, va pierde din ce în ce mai mult
capacitatea sa, până când nu va mai avea suficientă
capacitate pentru a îndeplini sarcina pentru care a fost
destinată. O
încărcare de EGALIZARE , aplicată în mod
obișnuit la fiecare trei până la patru săptămâni,
ar trebui să împiedice întărirea sulfatului pe
placi si pastreaza bateria in conditii optime de functionare.
În
ambele cazuri, faptul că bateria "nu se va încărca"
este rezultatul unor proceduri de încărcare/descarcare necorespunzătoare
si care au permis durificarea sulfatului. În majoritatea
cazurilor, este totusi posibilă salvarea unei baterii cu
sulfat întărit. Bateria trebuie încărcată de
la o sursă externă de la 2,6 la 2,7 V pe celulă
(16V la sisteme de 12V/ 32V la sisteme de 24V/ 64V la sisteme
de 48V) și o rată scăzută a curentului (aproximativ
5A pentru baterii mici și 10A pentru cele mai mari) până
când greutatea specifică a electrolitului începe să
crească. (Acest
lucru indică faptul că sulfatul se descompune.) ATENTIE
! Aveți grijă să nu lăsați
temperatura internă a bateriei să crească peste
45 - 50°C !! În
caz contrar, opriți încărcătorul și lăsați
bateria să se răcească. Apoi, continuați
procedura de încărcare până când fiecare celulă
din baterie este adusa in starea de "plin" si până
la încărcarea completă care se obtine atunci cand densitatea
nominală este
1,265 sau mai mare. Timpul
necesar pentru a finaliza această reîncărcare
depinde de durata descărcare a bateriei și cât de
dur a devenit sulfatul.
In
aceste sisteme recomandam utilizarea Conext
Battery Monitor care ofera indicatii tehnice pentru a
utiliza o baterie in conditii foarte bune si posibilitatea de
a aplica masuri corective din timp. Nici un dispozitiv similar
de pe piata nu ofera informatile pe care le ofera acest
dispozitiv.
Daca
in continuare descoperiti ca bateriile nu par să se încarce complet,
verificați imediat densitatea specifică cu ajutorul
unui hidrometru.
Dacă toate celulele sunt cu densitate scăzuta, chiar și după
un timp mai îndelungat de încărcare, este posibil să
aveți niște sulfat durificat care sa acumulat pe
plăci. Daca veti urmarii instrucțiunile descrise mai
sus, problema poate fi corectată.
|