H
nr. 1535 publicatã în M.Of. nr. 008 din data:
01/07/2004
Prescurtarea legii: HG1535/2003
Titlul
actului normativ: Hotărâre nr. 1535 din 18 decembrie 2003 privind aprobarea
Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 8 din 7 ianuarie 2004
Emitent:
GV
Republicatã:
Guvernul
României
Hotărâre nr.
1535
din 18 decembrie
2003
privind aprobarea Strategiei de
valorificare a surselor regenerabile de energie
Publicat în Monitorul
Oficial,
Partea I nr. 8 din 7 ianuarie 2004
În temeiul art. 108 din
Constituţie, republicată,
Guvernul României
adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Strategia de valorificare a surselor regenerabile de
energie, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează: --------------- Ministrul economiei şi comerţului, Dan Ioan Popescu Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului, Ilie Sârbu Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tănăsescu Ministrul integrării europene, Alexandru Fărcaş
Bucureşti, 18 decembrie
2003. Nr. 1.535.
ANEXĂ*) __________ *) Anexa este
reprodusă în facsimil.
STRATEGIA DE VALORIFICARE A SURSELOR
REGENERABILE DE ENERGIE
Introducere Sursele regenerabile
deţin un potenţial energetic important şi oferă disponibilităţi nelimitate de
utilizare pe plan local şi naţional. Valorificarea surselor regenerabile de
energie se realizează pe baza a trei premise importante conferite de acestea, şi
anume, accesibilitate, disponibilitate şi acceptabilitate. Sursele regenerabile de energie asigură creşterea siguranţei în
alimentarea cu energie şi limitarea importului de resurse energetice, în
condiţiile unei dezvoltări economice durabile. Aceste cerinţe se realizează în
context naţional, prin implementarea unor politici de conservarea energiei,
creşterea eficienţei energetice şi valorificarea superioară a surselor
regenerabile. Comisia Europeană a iniţiat, în
iulie 2002, propunerea de promovare a producţiei combinate de energie electrică
şi termică pe bază de combustibili fosili şi de valorificare a surselor
regenerabile de energie şi a deşeurilor. Exploatarea surselor regenerabile de energie conferă garanţia
unor premise reale de realizare a obiectivelor strategice privind creşterea
siguranţei în alimentarea cu energie pe baza diversificării surselor şi
diminuării ponderii importului de resurse energetice, respectiv de dezvoltare
durabilă a sectorului energetic şi de protejare a mediului
înconjurător. Sursele regenerabile de energie
pot să contribuie prioritar la satisfacerea nevoilor curente de energie
electrică şi de încălzire în zonele rurale defavorizate. Valorificarea surselor
regenerabile de energie, în condiţii concurenţiale pe piaţa de energie, devine
oportună prin adoptarea şi punerea în practică a unor politici şi instrumente
specifice sau emiterea de "certificate verzi" ("certificate ecologice"). Oportunitatea implementării
strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie pe termen mediu şi
lung în România oferă cadrul corespunzător pentru adoptarea unor decizii privind
alternativele energetice şi conformarea cu acquis-ul comunitar în domeniu. În
condiţiile meteogeografice din România, în balanţa energetică pe termen mediu şi
lung se iau în considerare următoarele tipuri de surse regenerabile de energie:
energia solară, energia eoliană, hidroenergia, biomasa şi energia geotermală.
Programul de utilizare a surselor regenerabile de energie se înscrie în
cerinţele de mediu asumate prin Protocolul de la Kyoto la
Convenţia-Cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, adoptat la 11
decembrie 1997, ratificat de România prin Legea nr. 3/2001, respectiv de Uniunea
Europeană în baza Documentului 2002/358/CE.
Definiţii, concepte şi noţiuni
de specialitate • surse regenerabile de energie
- surse de energie din categoria nefosile, cum sunt sursele solare, sursele
eoliene, hidroenergia, biomasa, sursele geotermale, energia
valurilor, biogazul,
gazele rezultate din fermentarea deşeurilor (gazul de depozit), gazul de
fermentare a nămolurilor în instalaţii de epurare a apelor uzate; • energia solară provine din radiaţia
solară, din care se obţine energie electrică pe baza tehnologiei fotovoltaice
sau energie termică prin metode de conversie termo-solară; • energia eoliană provine din transformarea şi livrarea în
sistemul energetic sau direct către consumatorii locali a energiei electrice
provenite din potenţialul energetic al vântului; • energie hidro este energia furnizată de unităţi
hidroenergetice cu puterea instalată mai mică sau egală cu 10 MW (categoria
"hidroenergie mică"), respectiv unităţi hidroenergetice cu puterea instalată mai
mare de 10 MW (categoria "hidroenergie mare"); •
biomasa reprezintă fracţiunea biodegradabilă a produselor, deşeurilor şi
reziduurilor din agricultură, silvicultură sau sectoare industriale conexe,
inclusiv a materiilor vegetale şi animale, precum şi a deşeurilor industriale şi
urbane; • energia geotermală rezultă din energia
înmagazinată în depozite şi zăcăminte hidrogeotermale subterane, exploatabile în
condiţii de eficienţă economică; • energia
electrică produsă din surse regenerabile de energie - energia electrică
furnizată exclusiv din surse regenerabile de energie, precum şi cota de energie
electrică produsă din surse regenerabile în centrale hibride, care utilizează şi
surse convenţionale de energie, incluzând energia electrică consumată de
sistemele de stocare a purtătorilor de energie convenţională şi excluzând
energia electrică obţinută din aceste sisteme; •
consumul de energie electrică - cantitatea de energie utilizată, rezultată din
producţia de energie electrică, inclusiv energia electrică furnizată de
autoproducători, la care se adaugă importurile din care se scad exporturile.
CAPITOLUL
1 Potenţialul surselor regenerabile de
energie în Uniunea Europeană şi în
România
1.1. Premise de valorificare a
surselor regenerabile de energie în Uniunea Europeană În sectorul energetic din majoritatea statelor europene are loc
o reconsiderare a priorităţilor privind creşterea siguranţei în alimentarea
consumatorilor şi protecţia mediului înconjurător, iar în cadrul acestui
proces,
sursele regenerabile de energie oferă o soluţie accesibilă şi garantată pe
termen mediu şi lung. Siguranţa alimentării cu
energie a consumatorilor din statele membre ale Uniunii Europene este susţinută,
inclusiv, pe baza importurilor de resurse energetice, în condiţiile
liberalizării pieţei de energie şi în conformitate cu cerinţa imperativă de
atenuare a impactului asupra mediului înconjurător al planetei. Obiectivul strategic propus în Cartea Albă pentru o Strategie
Comunitară constă în dublarea, până în anul 2010, a aportului surselor
regenerabile de energie al ţărilor membre ale Uniunii Europene, care trebuie să
ajungă treptat, de la 6% în anul 1995, la 12% în consumul total de resurse
primare. În România, ponderea surselor
regenerabile de energie în consumul total de resurse primare, în anul 2010,
urmează să ajungă la circa 11%, iar în anul 2015 la 11,2% (Tabelul
8). Uniunea Europeană, în Cartea Albă pentru o
Strategie Comunitară şi Planul de acţiune "Energie pentru viitor - sursele
regenerabile" promovează o strategie denumită "Campania de demarare a
investiţiilor", în care se stabileşte realizarea, până la sfârşitul anului 2003,
a următoarelor capacităţi energetice: > 1
milion sisteme energetice de tip solar - fotovoltaic; > 15 milioane m2 colectoare solare pentru apă
caldă; > 10.000 MW (putere instalată) în
aerogeneratoare cu turbine eoliene; > 10.000
MW(t) în instalaţii energetice de cogenerare cu combustibil pe bază de
biomasă; > 1 milion gospodării individuale cu
încălzire pe bază de biomasă; > 1.000 MW
(putere instalată) în instalaţii energetice pentru producere de
biogaz; > 5 milioane tone biocombustibil
lichid; > 100 comunităţi umane izolate (aşezări locale), cu consum energetic din surse
regenerabile. În Cartea Verde "Spre o strategie europeană pentru siguranţa în
alimentarea cu energie" se precizează că sursele regenerabile de energie pot să
contribuie efectiv la creşterea resurselor energetice interne, ceea ce conferă
acestora o anumită prioritate în adoptarea politicii energetice comunitare. În Programul de acţiune
"Energie
inteligentă pentru Europa" obiectivul fundamental constă în creşterea ponderii
surselor regenerabile în producţia totală de energie electrică. Implementarea
măsurilor înscrise în Cartea Verde prin Programul "ALTENER" (cu un buget estimat
la circa 86 milioane euro) urmăreşte accelerarea procesului de valorificare a
potenţialului energetic al surselor regenerabile. Prioritatea programelor de utilizare a surselor regenerabile se
concentrează pe creşterea eficienţei energetice în baza unui management adecvat
al cererii de energie ("demand side management"). În ţările cu economie în curs
de dezvoltare, la propunerea Comisiei Europene, se urmăreşte promovarea
permanentă a surselor regenerabile şi conştientizarea rolului eficienţei
energetice prin derularea unor programe specifice. "Directiva 2001/77/EC", din 27 septembrie 2001, privind
"Promovarea energiei electrice produsă din surse regenerabile pe piaţa unică de
energie" fixează ţintele indicative care, dacă sunt
atinse, ponderea energiei
electrice din surse regenerabile va fi de 22% în anul 2010. Principalele direcţii de acţiune înscrise în "Directiva
2001/77/EC" constau în: • creşterea gradului de
valorificare a surselor regenerabile de energie în producţia de energie
electrică şi termică; • stabilirea unei
cote-ţintă privind consumul de energie electrică produsă din surse regenerabile
de energie, în mod diferenţiat de la o ţară la alta; • adoptarea de proceduri adecvate pentru finanţarea
investiţiilor în sectorul surselor regenerabile de energie; • simplificarea şi adecvarea procedurilor administrative de
implementare a proiectelor de valorificare a surselor regenerabile de
energie; • accesul garantat şi prioritar la
reţelele de transport şi distribuţie de energie; • garantarea originii energiei produse pe bază de surse
regenerabile de energie.
Valori de referinţă pentru energia
electrică produsă din surse
regenerabile
------------------------------------------------------------------------------
| Ţara/Anul | Anul 1997 | Anul 1997 |
Anul 2010 | | | SRE1) (TWh) | SRE1)
(%) | SRE1) (%) | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Belgia | 0,86 | 1,1 | 6,0 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Danemarca | 3,21 | 8,7 | 29,0 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Germania | 24,91 | 4,5 | 12,5 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Grecia | 3,94 | 8,6 | 20,1 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Spania | 37,15 | 19,9 | 29,4 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Franţa | 66,00 | 15,0 | 21,0 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Irlanda | 0,84 | 3,6 | 13,2 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Italia | 46,46 | 16,0 | 25,0 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Luxemburg | 0,14 | 2,1 | 5,7 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Olanda | 3,45 | 3,5 | 9,0 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Austria | 39,05 | 70,0 | 78,1 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Portugalia | 14,30 | 38,5 | 39,0 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Finlanda | 19,03 | 24,7 | 31,5 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Suedia | 72,03 | 49,1 | 60,0 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Regatul Unit | 7,04 | 1,7 | 10,0 | |---------------+-------------------+--------------------+---------------------| |Uniunea | 338,41 | 13,9 | 22,0 | |Europeană | | | | |------------------------------------------------------------------------------| |Pentru comparaţie se prezintă date privind România
| |------------------------------------------------------------------------------| |România2) | 17,51 | 29,0 | 30,0 | ------------------------------------------------------------------------------
Notă: 1) - SRE: Surse
Regenerabile de Energie 2) - Referinţa de 30%
pentru România este în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului
nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie electrică din surse
regenerabile de energie (inclusiv energia electrică produsă în centrale
hidroelectrice) [datele conţin inclusiv energia electrică produsă în centrale
hidroelectrice de mare putere] Sursa: Anexa la
"Directiva 2001/77/EC" (exclusiv poz. România)
În statele Uniunii Europene, promovarea energiei electrice din
surse regenerabile se asigură pe baza a două scheme-suport distincte, şi
anume: • preţul energiei produse din surse
regenerabile se determină pe cale administrativă, iar cantitatea produsă se
stabileşte pe piaţa energiei; • cantitatea de
energie produsă sau consumată din surse regenerabile ("energie verde") se
determină pe cale administrativă, iar nivelul preţului certificatelor de
"energie verde" se stabileşte pe piaţa energiei. 1.2. Potenţialul surselor regenerabile de energie din
România a)
Energia solară Potenţialul energetic solar este dat de cantitatea medie de
energie provenită din radiaţia solară incidentă în plan orizontal care, în
România, este de circa 1.100 kWh/m2-an. Harta
radiaţiei solare din România s-a elaborat pe baza datelor medii multianuale
înregistrate de Institutul Naţional de Meteorologie şi Hidrologie (INMH),
procesate şi corelate cu observaţii şi măsurători fizice efectuate pe teren de
instituţii specializate. În România s-au
identificat cinci zone geografice (0 - IV), diferenţiate în funcţie de nivelul
fluxului energetic măsurat. Distribuţia geografică a potenţialului energetic
solar relevă că mai mult de jumătate din suprafaţa României beneficiază de un
flux anual de energie cuprins între 1000 kWh/m2-an şi 1300
kWh/m2-an.
Distribuţia potenţialului energetic
solar din România
Aportul energetic al sistemelor solare-termale la necesarul de
căldură şi apă caldă menajeră din România este evaluat la circa 1.434 mii tep
(60 PJ/an), ceea ce ar putea substitui aproximativ 50% din volumul de apă caldă
menajeră sau 15% din cota de energie termică pentru încălzirea
curentă. În condiţiile meteo-solare din România,
un captator solar-termic funcţionează, în condiţii normale de siguranţă, pe
perioada martie - octombrie, cu un randament care variază între 40% şi 90%.
Utilitatea sistemelor solar-termale se regăseşte, în mod curent, la prepararea
apei calde menajere din locuinţele individuale. Captatoarele solare pot să funcţioneze cu eficienţă ridicată în
regim hibrid cu alte sisteme termice convenţionale sau neconvenţionale. În
exploatare, radiaţia solară nu trebuie să aibă obligatoriu un nivel foarte
ridicat, întrucât sistemele solare pasive pot funcţiona eficient şi în zone mai
puţin atractive din punct de vedere al nivelului de intensitate solară (ex.:
zone de nord din Transilvania sau din Moldova). Sistemele solare pasive sunt încorporate, de regulă, în
"anvelopa" clădirii (partea exterioară a imobilului), iar cea mai mare parte a
materialelor de construcţie sunt de tip convenţional. În condiţii normale, costul mediu suplimentar (pentru materiale
încorporate în construcţia nouă) la reabilitarea termică a unei clădiri se
majorează până la 20% (la clădiri renovate). Conversia radiaţiei solare în energie electrică se realizează cu
instalaţii fotovoltaice alcătuite din module solare cu configuraţii şi
dimensiuni diferite. Potenţialul exploatabil al producerii de energie electrică
prin sisteme fotovoltaice este de aproximativ 1.200 GWh/an. Costul investiţiei pentru realizarea de sisteme fotovoltaice în
reţea de module solare a înregistrat o evoluţie favorabilă în ultimele decenii,
preţul unui modul solar s-a diminuat sistematic ajungând, în prezent, la circa
6$/1W(instalat). Preţul energiei electrice
produsă din surse solare fotovoltaice variază între 25 cenţi/kWh şi 50
cenţi/kWh. Pentru alimentarea unor consumatori izolaţi şi consumuri mici de
energie, sistemele fotovoltaice oferă o alternativă economică atractivă, dacă se
ţine seama de costul ridicat pentru racordarea consumatorilor la reţeaua
electrică aferentă sistemului energetic naţional. De exemplu, pentru un sistem
solar cu puterea instalată de 1 MW este necesar un modul fotovoltaic cu
suprafaţa de circa 30.000 m2. În România s-au
realizat sisteme fotovoltaice cu puteri variate şi în regim de funcţionare
diferenţiat în cadrul unor programe de cercetare-dezvoltare-demonstrare,
astfel: • sisteme autonome - pentru alimentarea
unor consumatori izolaţi (gospodării individuale, centre socio-culturale în
Munţii Apuseni, litoralul Mării Negre, Delta Dunării ş.a.), staţii de
radio-telecomunicaţii, instalaţii de pompare a apei, iluminat public sau
semnalizare trafic, înscrise ca obiective în programul de electrificare
rurală; • sisteme conectate la reţeaua electrică
(staţii-pilot fotovoltaice cu panouri mobile, sisteme integrate în imobile
ş.a.). b)
Energia eoliană În România s-au identificat cinci zone eoliene distincte (I - V)
în funcţie de potenţialul energetic existent, de condiţiile de mediu şi
topogeografice. Harta eoliană a României s-a elaborat luând în considerare
potenţialul energetic al surselor eoliene la înălţimea medie de 50 metri, pe
baza datelor şi informaţiilor meteogeografice colectate începând din anul 1990,
până în prezent. Din rezultatele înregistrate a
rezultat că România se află într-un climat temperat continental, cu un potenţial
energetic eolian ridicat în zona litoralului Mării Negre, podişurile din Moldova
şi Dobrogea ("climat blând") sau în zonele montane ("climat sever"). În regiuni
cu potenţial eolian relativ bun s-au localizat amplasamente favorabile, dacă se
urmăreşte "exploatarea energetică a efectului de curgere peste vârf de deal" sau
"a efectului de canalizare al curenţilor de aer". Pe baza evaluării şi interpretării datelor înregistrate rezultă
că în România se pot amplasa instalaţii eoliene cu o putere totală de până la
14.000 MW, ceea ce înseamnă un aport de energie electrică de aproape 23.000
GWh/an. Pe baza evaluărilor preliminare în zona
litoralului, inclusiv mediul off-shore, pe termen scurt şi mediu, potenţialul
energetic eolian amenajabil este de circa 2.000 MW, cu o cantitate medie de
energie electrică de 4.500 GWh/an.
Elemente tehnico-economice de exploatare
a potenţialului energetic al zonelor eoliene din
România
------------------------------------------------------------------------------
| Zona | Montană | Mare | Zona |
Terenuri | Dealuri şi | | topogeo/ |
înaltă | deschisă | literală | plate | podişuri | | viteză, | (m/s; W/m2) |(m/s; W/m2) |(m/s; W/m2)
|(m/s; W/m2) |(m/s; W/m2) | | energie
| | | | | | |-----------+--------------+------------+------------+------------+------------| | I |> 11,0; > 1800|> 9,0; > 800|> 8,5;
> 700|> 7,5; > 500|> 6,0; > 250| |-----------+--------------+------------+------------+------------+------------| | II | 10,0 - 11,5; | 8,0 - 9,0; | 7,0 - 8; | 6,5 -
7,5; | 5,0 - 6,0; | | | 1200 - 1800 |
300 - 800 | 400 - 700 | 300 - 500 | 150 - 250 | |-----------+--------------+------------+------------+------------+------------| | III | 8,5 - 10,0; | 7,0 - 8,0; | 6,0 - 7,0; | 5,5 -
8,5; | 4,5 - 5,0; | | | 700 - 1200 |
400 - 600 | 250 - 400 | 200 - 300 | 100 - 150 | |-----------+--------------+------------+------------+------------+------------| | IV | 7,0 - 8,5; | 5,5 - 7,0; | 5,0 - 6,0; | 4,5 -
5,5; | 3,5 - 4,5; | | | 400 - 700 |
200 - 400 | 150 - 250 | 100 - 200 | 50 - 100 | |-----------+--------------+------------+------------+------------+------------| | V | < 7,0; < 400 |< 5,5; < 200|< 5,0;
< 150|< 4,5; < 100|< 3,5; < 50 | ------------------------------------------------------------------------------
(Sursa: ICEMENERG)
Valorificarea potenţialului
energetic eolian, în condiţii de eficienţă economică, impune folosirea unor
tehnologii şi echipamente adecvate (grupuri aerogeneratoare cu putere nominală
de la 750 kW până la 2.000 kW). Pe plan mondial,
"energetica vântului" se găseşte într-o etapă de "maturitate tehnologică" însă,
în România, ponderea energiei electrice din surse eoliene în balanţa energetică
rămâne deocamdată sub posibilităţile reale de valorificare eficientă a
acestora. c)
Energia produsă în unităţi hidroelectrice
(grupuri de mică şi mare putere) În România,
potenţialul hidroenergetic al râurilor principale este de circa 40.000 GWh/an,
care se poate obţine în amenajări hidroenergetice de mare putere (> 10
MW/unitate hidro) sau de mică putere (< 10 MW/unitate hidro), după următoarea
repartizare: • amenajări hidroenergetice de mare
putere (34.000 GWh/an); • amenajări
hidroenergetice de mică putere (6.000 GWh/an). d) Biomasa În condiţiile mediului
topogeografic existent, se apreciază că România are un potenţial energetic
ridicat de biomasă, evaluat la circa 7.594 mii tep*)/an (318x109 MJ/an), ceea ce
reprezintă aproape 19% din consumul total de resurse primare la nivelul anului
2000, împărţit pe următoarele categorii de combustibil: • reziduuri din exploatări forestiere şi lemn de foc [1.175 mii
tep (49,8x109 MJ/an)]; • deşeuri de lemn -
rumeguş şi alte resturi de lemn [487 mii tep (20,4x109 MJ/an)]; • deşeuri agricole rezultate din cereale, tulpini de porumb,
resturi vegetale de viţă de vie ş.a. [4.799 mii tep*) (200,9x109
MJ/an)]; • biogaz [588 mii tep*) (24,6x109
MJ/an)]; • deşeuri şi reziduuri menajere urbane
[545 mii tep*) (22,8x109 MJ/an)].
[*) tep - tone echivalent
petrol]
Cantitatea de căldură rezultată din
valorificarea energetică a biomasei deţine ponderi diferite în balanţa
resurselor primare, în funcţie de tipul de deşeuri utilizat sau după destinaţia
consumului final. Astfel, 54% din căldura
produsă pe bază de biomasă se obţine din arderea de reziduuri forestiere sau 89%
din căldura necesară încălzirii locuinţelor şi prepararea hranei (mediul rural)
este rezultatul consumului de reziduuri şi deşeuri vegetale.
Consumul de biomasă în balanţa
resurselor energetice primare
------------------------------------------------------------------------------
| Specificaţie |u.m./an| 1996 | 1997
| 1998 | 1999 | 2000 | |---------------+-------+----------+----------+----------+----------+----------| |Consum total | PJ | 2.341 | 2.146 | 1.934 | 1.666 |
40.390,0 | |resurse primare| | | | | |
mii tep | | | (MJ)
|(2341x109)|(2146x109)|(1934x109)|(1666x109)|(1689x109)| |---------------+-------+----------+----------+----------+----------+----------| |Consum de | PJ | 205 | 141 | 127 | 118 | 2.772,5
| |biomasă | | | | | | mii tep
| | | (MJ) |(205x109) |(141x109)
|(127x109) |(118x109) |(116x109) | |---------------+-------+----------+----------+----------+----------+----------| |Pondere biomasă| % | 8,76 | 6,57 | 6,56 | 7,10 | 6,87
| ------------------------------------------------------------------------------
Sursa: Anuarul statistic al României
- anul 2001; Institutul Naţional al
Lemnului (INL)
În consumul curent de biomasă din România, în regim de
exploatare energetică, se folosesc diferite tipuri de combustibili, cu
următoarea destinaţie: - circa 550 cazane
industriale de abur şi apă fierbinte pentru încălzire industrială (combustibil
pe bază de lemn); - circa 10 cazane de apă
caldă, cu puteri instalate între 0,7 MW şi 7,0 MW, pentru încălzire urbană (P(i
total) = 45 MW) [combustibil pe bază de deşeuri din lemn]; - aproximativ 14 milioane sobe sau cuptoare de lemne şi/sau
deşeuri agricole pentru încălzirea locuinţelor individuale sau prepararea hranei
ş.a. Între anii 1998 - 1999 s-a implementat un
proiect demonstrativ, denumit "Asistenţă pentru implementarea surselor
regenerabile de energie", cu finanţare asigurată prin Programul PHARE - UE.
Caracterul demonstrativ al proiectului constă în punerea în evidenţă a valorii
de înlocuire a biomasei în raport cu combustibilii fosili la producerea de agent
termic. Proiectul realizat în localitatea
Câmpeni funcţionează pe bază de biomasă (deşeuri de lemn), cu furnizare de
energie, în condiţii de eficienţă economică şi cu respectarea normelor de
protecţie a mediului înconjurător. Punerea în
practică a proiectului a necesitat pregătirea unor operatori la nivel local în
vederea exploatării unor tehnologii specifice şi a avut un efect de
sensibilizare a autorităţilor locale ca urmare a realizării unei eficiente
energetice superioare a instalaţiei şi a nivelului redus de poluare a
mediului. Conform Acordului dintre Ministerul
Apelor şi Protecţiei Mediului din România şi Ministerul Mediului din Regatul
Danemarcei, în prezent se află în curs de implementare Programul "Rumeguş 2000"
("Sawdust 2000"), finanţat de autorităţile locale, Programul PHARE - Fondul de
Coeziune Economică şi Socială al Comunităţii Europene, Fondul Special pentru
Dezvoltare Energetică şi Guvernul Regatului Danemarcei. Programul "Rumeguş 2000" se derulează în spiritul procedurii
art. 6 din Protocolul de la Kyoto, în cinci
localităţi din România şi vizează reducerea nivelului de depozitare necontrolată
de rumeguş şi alte reziduuri pe bază de lemn şi conduce la diminuarea impactului
asupra mediului determinat de procesarea brută a lemnului în arii geografice de
mare întindere. În general, valorificarea
biomasei prin proiecte specifice de investiţii energetice conferă atractivitate
întrucât energia termică obţinută are costuri mai mici în raport cu
combustibilii fosili. În România, consumul de
biomasă a înregistrat o diminuare lentă în ultimul deceniu datorită, între
altele, extinderii reţelei de distribuţie şi a consumului individual de gaze
naturale sau GPL. e) Energia
geotermală În România, temperatura surselor
hidrogeotermale (cu exploatare prin foraj-extracţie) în geotermie de "joasă
entalpie", are temperaturi cuprinse între 250C şi 600C (în ape de adâncime), iar
la geotermia de temperatură medie temperaturile variază de la 600C până la 1250C
("ape mezotermale"). Resursele geotermale de
"joasă entalpie" se utilizează la încălzirea şi prepararea apei calde menajere
în locuinţe individuale, servicii sociale (birouri, învăţământ, spaţii
comerciale şi sociale etc.), sectorul industrial sau spaţii agrozootehnice
(sere, solarii, ferme pentru creşterea animalelor ş.a.). Limita economică de foraj şi extracţie pentru ape geotermale s-a
convenit pentru adâncimea de 3.300 m şi a fost atinsă în unele zone din România,
precum bazinul geotermal Bucureşti Nord - Otopeni, anumite perimetre din aria
localităţilor Snagov şi Baloteşti ş.a. În anul
1990, în România, se aflau în exploatare 64 sonde cu utilizări locale pentru
asigurarea nevoilor de încălzire şi apă caldă menajeră la ansambluri de
locuinţe, clădiri cu destinaţie publică sau industriale, incinte agrozootehnice
etc. În prezent se află în funcţiune 70 sonde
pentru apă caldă (cu temperatura peste 600C) în diferite zone
geografice. Rezerva de energie geotermală cu
posibilităţi de exploatare curentă în România este de circa 167 mii tep
(7.000x106 GJ/an). Cantitatea de energie
echivalentă produsă şi livrată la capul de exploatare al sondei este de circa
30,171 mii tep (1.326x106 GJ/an), cu un grad mediu de folosire anuală de
22,3%. În etapa actuală se află în conservare
sau rezervă 45 sonde cu potenţial energetic atestat. În România, durata de exploatare a instalaţiilor în funcţiune
este, în prezent, mai mare de 20 ani, iar materialele şi echipamentele utilizate
"în situ" au o uzură fizică şi morală avansată (ex.: schimbătoare de căldură
neperformante, grad ridicat de coroziune, înfundări şi depuneri, conducte şi
vane din oţel fără izolaţie termică, fiabilitate redusă etc.). Gestiunea consumului energetic geotermal (facturarea energiei
livrate/utilizate) se asigură în regim pauşal, prin citirea periodică a
parametrilor la gura sondei cu aparatură de tip industrial (din lipsă de
contoare sau echipamente şi aparatură de precizie scăzută). În România, gradul de valorificare al surselor geotermale de
energie este redus ca urmare a lipsei unui suport financiar corespunzător, care
să favorizeze dezvoltarea acestui sector energetic cu efecte economice
superioare. Tipul de resurse şi potenţialul
energetic al surselor regenerabile de energie din România este prezentat
sintetic în tabelul 5.
Potenţialul energetic al surselor
regenerabile de energie din România
------------------------------------------------------------------------------
| Sursa de energie | Potenţialul |
Echivalent | Aplicaţie | |
regenerabilă |energetic anual|economie energie| | | | | (mii tep) | | |---------------------------+---------------+----------------+-----------------| |Energie solară: | 60x106 GJ | 1.433,0 |Energie
termică | |- termică | | |
| |- fotovoltaică | 1.200 GWh | 103,2
|Energie electrică| |---------------------------+---------------+----------------+-----------------| |Energie eoliană | 23.000 GWh | 1.978,0 |Energie
electrică| |---------------------------+---------------+----------------+-----------------| |Energie hidro, din care: | 40.000 GWh | |Energie
electrică| |sub 10MW | 6.000 GWh |
516,0 | | |---------------------------+---------------+----------------+-----------------| |Biomasa | 318x106 GJ | 7.597,0 |Energie termică
| |---------------------------+---------------+----------------+-----------------| |Energie geotermală | 7x106 GJ | 167,0 |Energie
termică | | | | | | ------------------------------------------------------------------------------
Sursa: Studii de specialitate -
ICEMENERG, ICPE, INL, ISPH, ENERO
Accelerarea ritmului de
exploatare al surselor regenerabile de energie din România se justifică prin
creşterea securităţii în alimentarea cu energie, promovarea dezvoltării
regionale, asigurarea normelor de protecţie a mediului şi diminuarea emisiilor
de gaze cu efect de seră.
CAPITOLUL
2 Obiectivele strategice privind
valorificarea surselor regenerabile de energie,
în contextul integrării României în Uniunea Europeană
2.1. Obiective generale Obiectivele
generale ale Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie
constau în: • integrarea surselor regenerabile
de energie în structura sistemului energetic naţional; • diminuarea barierelor tehnico-funcţionale şi psiho-sociale în
procesul de valorificare a surselor regenerabile de energie, simultan cu
identificarea elementelor de cost şi de eficienţă economică; • promovarea investiţiilor private şi crearea condiţiilor pentru
facilitarea accesului capitalului străin pe piaţa surselor regenerabile de
energie; • asigurarea independenţei consumului
de energie al economiei naţionale; • asigurarea,
după caz, a alimentării cu energie a comunităţilor izolate prin valorificarea
potenţialului surselor regenerabile locale; •
crearea condiţiilor de participare a României la piaţa europeană de "Certificate
verzi" pentru energie din surse regenerabile. 2.2. Obiective specifice Valorificarea surselor regenerabile de energie se realizează în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea
producţiei de energie electrică din surse regenerabile de energie şi cu
obiectivele specifice din programele ce urmează să se elaboreze pe fiecare
categorie de sursă regenerabilă de energie (solară, eoliană, hidroenergia,
biomasa şi geotermală). a) Energia solară - pentru
evaluarea potenţialului energetic din zone geografice izolate sau cu acces
limitat la reţeaua energetică se vor implementa proiecte demonstrative de
sisteme solare fotovoltaice. Creşterea gradului de atractivitate al
investiţiilor pentru sisteme energetice solar-fotovoltaice sau solar-termice cu
sau fără conectare la reţeaua energetică este favorizată de premisa că, pe
termen mediu şi lung, costurile specifice vor cunoaşte o diminuare
treptată. Aplicaţiile solar-termale se
realizează cu instalaţii de captatori solari (inclusiv componente auxiliare), ce
vor însuma o suprafaţă totală de circa 150.000 m2. Sistemele solar-fotovoltaice îşi găsesc utilitatea în aplicaţii
din zone geografice izolate sau cu posibilităţi limitate de acces la reţeaua
electrică. În aplicaţiile fotovoltaice s-au identificat mai multe tipuri de
proiecte, astfel: • sisteme fotovoltaice
autonome pentru electrificarea rurală, cu aplicaţii în Munţii Apuseni sau alte
zone montane, în nordul Moldovei, parcuri naturale (ex.: Delta Dunării)
etc.; • sisteme fotovoltaice conectate la
reţeaua de transport şi distribuţie a energiei electrice: - minicentrale solar-fotovoltaice (câteva sute de kW - 1 MW), în
zona litoralului Mării Negre, cu un potenţial solar atractiv şi pe suprafeţe
potenţial utilizabile (pe principiul compensării consumului suplimentar sezonier
sau pentru compensarea liniilor electrice cap de reţea în zona Deltei
Dunării); - sisteme fotovoltaice (1 kW - 5 kW)
conectate la reţea (în oraşe mari, litoral, case de vacanţă
etc.). Realizarea de module fotovoltaice
conectate la reţea poate reprezenta o soluţie viabilă în aplicaţii distincte, ca
urmare a diminuării costurilor specifice (ex.: sisteme de irigaţii în
agricultură). b)
Energia eoliană: studii şi analize de
specialitate privind sursele energetice eoliene exploatabile demonstrează că
potenţialul eolian al României este de circa 14.000 MW (putere instalată), care
poate furniza o cantitate de energie de aproximativ 23.000
GWh/an. Analiza datelor meteoclimatice şi
investigaţiile pe teren au condus la identificarea de amplasamente cu potenţial
energetic eolian favorabil pentru realizarea de centrale eoliene cu performanţe
tehnico-economice ridicate. În zona platoului
continental al Mării Negre ("off-shore"), studiile întreprinse evidenţiază un
potenţial energetic eolian de circa 2.000 MW. Amplasamentele off-shore, de la 3 km până la 5 km pe platoul
continental al litoralului (până la adâncimea apei de 5 m), sunt considerate
eficiente pe termen lung (peste 20 ani). Aplicaţii cu potenţial energetic de un nivel mai redus (sub 50
kW) destinate, în principal, electrificării zonelor rurale izolate, oferă
oportunităţi reale pentru punerea în practică a unor proiecte de valorificare a
surselor eoliene. c) Hidroenergie Studiul privind valorificarea potenţialului hidroenergetic din
România conferă posibilităţi de realizare a unui număr de 780 unităţi
hidroenergetice (cu puterea instalată de max. 10 MW/unitate), cu o putere totală
de 2.150 MW, care pot furniza circa 6.000 GWh/an. Pe termen lung, se estimează că puterea instalată totală, în
unităţi hidroenergetice noi, va avea un nivel de circa 840 MW, din care 240 MW
în centrale hidroenergetice de mică putere. Programele de valorificare a potenţialului energetic din surse
hidro pentru investiţii, finalizări de lucrări şi retehnologizări se vor
materializa cu resurse financiare proprii şi atrase, folosind experienţa
profesională autohtonă şi pe baza transferului de tehnologie de la companii şi
societăţi comerciale cu realizări performante în domeniu. Creşterea gradului de atractivitate pentru investitorii din
sectorul public sau privat se asigură prin acordarea de facilităţi privind
accesul în zonele geografice alocate investiţiei şi scutiri sau reduceri de taxe
şi impozite, în condiţiile finalizării lucrărilor la termenul planificat de
punere în funcţiune. d) Biomasa Valorificarea potenţialului energetic al biomasei, ţinând seama
de ponderea acesteia în sursele regenerabile exploatabile, ar putea să acopere
aproximativ 70% din angajamentele României referitoare la aportul surselor
regenerabile în energia totală consumată. Obiectivul principalul privind utilizarea biomasei constă în
asumarea unui consum echivalent de circa 3.347,3 tep până în anul 2010, cu o
producţie medie anuală de energie de 97,5 tep (1.134 GWh). Acest obiectiv se poate materializa prin realizarea de
capacităţi noi sau unităţi în cogenerare pe bază de biomasă. Pe termen mediu şi lung, creşterea cantităţii de biomasă se
poate asigura din plantaţii (arbori şi arbuşti cu perioadă redusă de creştere)
pe suprafeţe degradate, terenuri agricole dezafectate sau scoase din circuitul
agricol. Pentru realizarea obiectivelor
specifice de exploatare energetică a biomasei se va acorda prioritate
următoarelor activităţi: • creşterea cantităţii
disponibile de biomasă pentru producerea de energie; • diversificarea formelor de biomasă, cu potenţial energetic
atestat în unităţi pilot, prin ardere/gazeificare etc.; • promovarea de soluţii tehnice prin arderea combinată de
cărbune/biomasă, adoptarea de soluţii adecvate condiţiilor locale şi de
retehnologizare a capacităţilor existente; •
organizarea de campanii promoţionale referitoare la avantajele producerii de
energie din biomasă, cu consecinţe directe asupra mediului înconjurător sau în
restructurarea economiei rurale/locale; e) Energia geotermală Obiectivele
programului de valorificare eficientă a potenţialului hidrogeotermal din România
constau în: • elaborarea de studii de
fezabilitate şi consultanţă, cu soluţii de implementare şi asimilarea de
tehnologii şi echipamente performante; •
diseminarea şi valorificarea datelor şi informaţiilor aferente programelor de
tehnologizare şi implementare curentă; •
definitivarea proiectelor (aplicaţii) demonstrative de valorificare complexă a
potenţialului hidrogeotermal din România; •
elaborarea unui cadru legislativ de norme şi reglementări pentru valorificarea
surselor geotermale, în condiţii de eficienţă economică ridicată.
CAPITOLUL
3 Căi de valorificare a surselor
regenerabile de energie din România
Principalele opţiuni pe termen mediu şi lung trebuie orientate
în următoarele direcţii principale: • transferul
de tehnologii neconvenţionale de la firme cu tradiţie şi experienţă în domeniu,
cu norme de aplicare, atestare şi certificare conform standardelor
internaţionale în vigoare; • elaborarea şi
implementarea cadrului legislativ, instituţional şi organizatoric
adecvat; • atragerea sectorului privat şi public
la finanţarea, managementul şi exploatarea în condiţii de eficienţă a
tehnologiilor energetice moderne; •
identificarea de surse de finanţare pentru susţinerea şi dezvoltarea
aplicaţiilor de valorificare a surselor regenerabile de energie; • stimularea constituirii de societăţi tip joint-venture,
specializate în valorificarea surselor regenerabile de energie; • elaborarea de programe de cercetare-dezvoltare orientate în
direcţia accelerării procesului de integrare a surselor regenerabile de energie
în sistemul energetic naţional. Principalele
elemente componente care se iau în considerare la acordarea de asistenţă tehnică
de specialitate constau în: - implicarea
beneficiarului la elaborarea documentaţiei solicitate de banca creditoare şi
pentru analiza economico-financiară a investiţiei; - pregătirea profesională a partenerilor şi specialiştilor din
România pentru urmărirea şi controlul investiţiei; - sprijinul acordat de beneficiar pe perioada finanţării
externe; - recomandări în favoarea
beneficiarului la negocierile cu băncile comerciale finanţatoare din
România; - identificarea, evaluarea şi
selectarea de proiecte de investiţii realizabile în condiţii de eficienţă
economică superioară. 3.1. Măsuri
instituţionale Crearea cadrului instituţional,
legislativ, financiar şi informaţional se realizează cu luarea în considerare a
următoarelor activităţi: • asigurarea cadrului
organizatoric şi funcţional adecvat pentru realizarea investiţiilor în condiţii
de eficienţă economică ridicată; • identificarea
surselor de finanţare pentru implementarea proiectelor de investiţii
aprobate; • promovarea surselor regenerabile de
energie cu asigurarea măsurilor de diminuare a perioadei de recuperare a
investiţiei specifice; • respectarea normelor şi
standardelor tehnice de construcţii-montaj, exploatare, obţinerea atestatului de
certificare şi a managementului calităţii; •
dezvoltarea de programe de cooperare internaţională, transfer de tehnologie,
schimb de experienţă şi cooperare bilaterală pentru proiecte de
cercetare-dezvoltare şi demonstrative; •
promovarea de acte normative pentru asigurarea protecţiei mediului (ex.:
reducerea emisiilor de noxe, oxizi de carbon şi alte medii poluante) în
producerea de energie din surse regenerabile. 3.2. Implementarea de proiecte pilot şi demonstrative Programele de măsuri trebuie să promoveze proiecte
investiţionale şi demonstrative în vederea asigurării condiţiilor optime pentru
dezvoltarea de aplicaţii pe termen mediu şi lung. a) Energia solară Proiectele
demonstrative pentru producerea de energie termică din surse solare se
realizează cu sisteme solar-termale cu performanţe superioare (ex.: producerea
de agent termic şi apă caldă menajeră în gospodării individuale), cu
posibilitatea funcţionării în paralel cu sistemele clasice de
încălzire. La elaborarea programului
demonstrativ, pe termen mediu şi lung, se va urmări realizarea de aplicaţii
solare cu puteri relativ reduse (de la 500 W până la 5.000 W), iar pe baza
studiului de fezabilitate se vor pune în practică proiecte destinate
electrificării rurale pe bază de surse regenerabile, cu prioritate, surse solare
de energie. b)
Energia eoliană Pentru valorificarea potenţialului energiei eoliane se propune o
serie de proiecte de investiţii, prin care să se asigure: • valorificarea potenţialului eolian, în condiţii de eficienţă
energetică ridicată; • relevarea performanţelor
tehnico-funcţionale ale turbinelor eoliene conectate la sistemul energetic
naţional; • crearea premiselor pentru transferul
de tehnologii şi echipamente neconvenţionale din statele membre ale UE şi din
ţări cu experienţă avansată în domeniu; •
implementarea de programe de management aplicativ şi transfer de tehnologie
pentru instalaţii aerogeneratoare, cu atragerea şi implicarea economică şi
financiară a sectorului privat; • reabilitarea
centralelor existente şi realizarea de unităţi eoliene noi destinate alimentării
zonelor rurale neelectrificate, pe termen mediu şi lung. c) Microhidroenergie În sectorul
hidroenergetic se vor implementa programe de valorificare a potenţialului
energetic din sursele hidro în unităţi cu putere instalată mică, prin transfer
de tehnologie din state avansate pentru realizarea de lucrări noi, amenajări
hidroenergetice nefinalizate, reabilitări şi retehnologizări
curente. Pentru realizarea de proiecte cu
investiţii private se recomandă acordarea unor facilităţi constând în accesul în
zone geografice alocate investiţiei, scutiri sau reduceri de taxe în condiţiile
respectării termenelor planificate de punere în funcţiune. d) Biomasa Realizarea obiectivelor
specifice de valorificare energetică a biomasei se materializează
în: - studii de fezabilitate privind
oportunităţile de substituire a combustibilului lichid sau de gaze naturale din
110 localităţi din zone montane şi submontane, cu combustibil pe bază de lemn
(deşeuri forestiere, lemn de foc, deşeuri urbane etc.); - studii şi rapoarte de valorificare a resturilor vegetale din
exploataţii agricole în centrale termice din zone de deal sau de
câmpie.; - reorientarea activităţii de cercetare
aplicativă privind combustia cărbunelui, implementarea de tehnologii de
gazeificare a biomasei, amenajarea de bazine ecologice pentru valorificarea
gazului din fermentare şi producerea de energie electrică cu turbine cu
gaze. e)
Energia geotermală Valorificarea potenţialului de energie geotermală cu aplicaţii
economice directe se va realiza în următoarele etape: • efectuarea de studii de fezabilitate pentru reevaluarea
economică a potenţialului geotermal, identificarea şi promovarea de tehnologii
performante pentru foraj şi extracţii de ape geotermale şi reinjecţie în strat,
diminuarea procesului de coroziune etc.; •
valorificarea documentaţiei şi informaţiilor obţinute din exploatarea unor
aplicaţii pilot cu privire la potenţialul hidrogeotermal, în vederea asigurării
necesarului de căldură la consumatorii individuali din mediul rural, sectorul
agroindustrial sau servicii publice şi de sănătate; • aplicaţii de valorificare completă a potenţialului
hidrogeotermal prin integrare în sistemul termoenergetic din mediul urban, cu
utilităţi diverse (agenţi economici, servicii publice, tratamente
balneo-terapeutice ş.a.); • diseminarea şi
valorificarea informaţiilor privind valorificarea resurselor geotermale cu
avantaje directe pentru comunitatea locală, pe bază de tehnologii şi echipamente
performante.
CAPITOLUL
4 Obiective şi acţiuni de promovare a
surselor regenerabile de energie
4.1. Structura producţiei de energie electrică şi termică din surse
regenerabile de energie pe termen mediu şi termen lung
Pentru valorificarea potenţialului energetic al surselor
regenerabile se impune îndeplinirea unor obiective concrete care se desfăşoară
pe termen mediu şi lung, în concordanţă cu prevederile Legii energiei electrice
nr. 318/2003. I. Punerea în funcţiune de
capacităţi noi de producere de energie din surse regenerabile cu o putere
instalată totală de circa 441,5 MW (energie electrică), respectiv 3.274,64 mii
tep (energie termică), în perioada 2003 - 2010; pentru perioada 2011 - 2015 se
prevede instalarea unei puteri totale de 789,0 MW (energie electrică), respectiv
3.527,7 mii tep (energie termică). În tabelul 6
se menţionează capacităţile energetice noi, pe tipuri de resurse regenerabile şi
costuri de investiţii: a) perioada 2003 - 2010: costul
total va fi de 887,50 milioane euro; b) perioada 2011 - 2015: costul total va fi de 1.153,00 milioane
euro).
Capacităţi energetice noi şi efortul
investiţional total, în perioada 2003-2010,
respectiv 2011-2015
------------------------------------------------------------------------------
| | Perioada: 2003 - 2010 | Perioada:
2011 - 2015 | | Surse
|-----------------------------+-----------------------------| | regenerabile de | Capacităţi | Efort | Capacităţi |
Efort | | energie | noi
|investiţional| noi |investiţional| |
| | total | | total | | | | (mil.
Euro) | | (mil. Euro) | |------------------+---------------+-------------+---------------+-------------| |Solar - termal | 7,34 mii tep| 75,0 | 16,0 mii tep|
93,0 | |------------------+---------------+-------------+---------------+-------------| |Solar - electric | 1,5 MW| 7,5 | 9,5 MW| 48,0
| |------------------+---------------+-------------+---------------+-------------| |Eoliană | 120,0 MW| 120,0 | 280,0 MW| 280,0
| |------------------+---------------+-------------+---------------+-------------| |Hidro (<=10 MW) | 120,0 MW| 150,0 | 120,0 MW|
120,0 | |------------------+---------------+-------------+---------------+-------------| |Biomasă-termal |3.249,8 mii tep| 240,0 |3.487,8 mii
tep| 200,0 | |------------------+---------------+-------------+---------------+-------------| |Biomasă-electric | 190,0 MW| 280,0 | 379,5 MW| 400,0
| |------------------+---------------+-------------+---------------+-------------| |Energie geotermală| 17,50 mii tep| 15,0 | 23,9 mii
tep| 12,0 | |------------------+---------------+-------------+---------------+-------------| |Total1) | 431,5 MW| 887,5 | 789,0 MW| 1.153,0
| ------------------------------------------------------------------------------
Total1)
se referă la puterea instalată, exclusiv pentru producerea de energie
electrică
II. Valorificarea surselor
regenerabile va asigura, până în anul 2010, reducerea importurilor de resurse
energetice primare cu un echivalent de 19,65 TWh (energie electrică), respectiv
cu 3.274,64 mii tep (energie termică). Până în
anul 2015 se estimează obţinerea unei cantităţi totale de energie de circa 23,37
TWh (energie electrică), respectiv 3.527,7 mii tep (energie
termică). Considerând ca valoare de referinţă
consumul brut actualizat estimat pentru anul 2010, rezultă că ponderea surselor
regenerabile de energie în producţia de energie electrică va fi de circa 30,0%
în anul 2010, respectiv de 30,4% în anul 2015.
III. Până în anul 2010 se vor construi capacităţi noi de exploatare a
surselor regenerabile, cu o putere electrică totală de 441,5 MW, respectiv de
789,0 MW până la sfârşitul anului 2015.
Producţia prognozată de energie
electrică din surse regenerabile de energie pe
termen mediu şi lung
------------------------------------------------------------------------------
| Surse regenerabile de energie |
2010 | 2015 | | | (MWh) | (MWh)
| |--------------------------------------------------------+----------+----------| |Energie solară | 1.860| 11.600| |--------------------------------------------------------+----------+----------| |Energie eoliană | 314.000| 1.001.000| |--------------------------------------------------------+----------+----------| |Energie hidro - total, din care: hidroen. mică putere
|18.200.000|18.700.000| |(max 10 MW) |
1.100.000| 1.600.000| |--------------------------------------------------------+----------+----------| |Biomasă | 1.134.000| 3.654.000| |--------------------------------------------------------+----------+----------| |Energie geotermală | - | - | |--------------------------------------------------------+----------+----------| |Total |19.650.000|23.367.000| |--------------------------------------------------------+----------+----------| |Pondere energie electrică din SRE în consumul de en.
| 30,00% | 30,40% | |electrică | |
| ------------------------------------------------------------------------------
Sursa: Studii ICEMENERG, ICPE, INL,
ISPH, ENERO
IV. La nivelul anului 2010, contribuţia resurselor regenerabile va
conduce la diminuarea importului de resurse energetice primare cu un echivalent
de 4.964,50 mii tep (pondere 11,00%), iar pentru anul 2015 se prognozează o
economie de circa 5.537,20 mii tep (pondere 11,20%). Ponderea surselor regenerabile de energie, pe tipuri de surse în
consumul total de resurse primare din România este prezentată în tabelul
8.
Ponderea surselor regenerabile de
energie în consumul total din resurse primare în
România
------------------------------------------------------------------------------
| Surse regenerabile de energie |Anul
2000|Anul 2010|Anul 2015| | |(mii
tep)|(mii tep)|(mii tep)| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |Energie solară | - | 7,50| 17,00| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |- solar - termic | - | 7,34| 16,00| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |- solar - electric | - | 0,16| 1,00| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |Energie eoliană | - | 27,00| 86,10| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |Energie hidro, din care: | 1.272 | 1.565,20|
1.608,20| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |- hidroenergie mare | 1.185 | 1.470,60|
1.470,60| |- hidroenergie mică | 87 |
94,60| 137,60| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |Energie din biomasă: | 2.772 | 3.347,30|
3.802,00| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |- biomasă - termal | 2.772 | 3.249,80|
3.487,80| |- biomasă - electric | - |
97,50| 314,20| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |Energie geotermală | - | 17,50|
23,90| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |TOTAL (inclusiv hidro mare) | 4.044 | 4.946,00|
5.537,20| |------------------------------------------------+---------+---------+---------| |Pondere SRE* în consum total de resurse primare | | |
| |de energie (%) | 10,01 | 11,00|
11,20| ------------------------------------------------------------------------------
[* SRE - Surse regenerabile de
energie]
V. Deschiderea unor obiective noi de investiţii în diferite zone
ale ţării va conduce la creşterea gradului de ocupare a forţei de muncă,
simultan cu diversificarea ofertei pe piaţa muncii. VI. În activităţile de dezvoltare durabilă pe termen mediu şi lung
se va asigura o diversificare a mediului de afaceri, prin atragerea de societăţi
comerciale cu capital privat (autohtone şi străine), respectiv autorităţile
publice centrale şi locale. VII. Implementarea proiectelor
de investiţii va oferi posibilitatea introducerii în fabricaţie, transferul şi
comercializarea de produse şi tehnologii moderne în domeniul surselor
regenerabile. VIII. Punerea în valoare a
surselor energetice regenerabile locale va conduce la diminuarea emisiilor de
noxe rezultate din procesul de combustie al resurselor fosile şi conservarea
unui nivel de calitate superioară a mediului înconjurător. 4.2. Costurile estimate pentru realizarea proiectelor de
investiţii Capacităţile noi de producţie
aferente obiectivelor propuse se realizează cu costuri investiţionale importante
şi cheltuieli suplimentare pentru activităţi conexe (ex.: studii de
oportunitate/fezabilitate, dezvoltări tehnologice în instalaţii demonstrative
sau staţii pilot, elaborarea de produse-program specifice aplicaţiilor
etc.). Efortul financiar necesar se estimează să
ajungă la circa 1.300 milioane euro pentru perioada 2003 - 2010 şi de aproape
1.400 milioane euro pentru perioada 2011 - 2015, după următoarea
repartizare: • perioada 2003 - 2010: 1.300
milioane euro, din care: - efort investiţional:
887,50 milioane euro; - activităţi conexe: circa
412,50 milioane euro; • perioada 2011 - 2015:
1.400 milioane euro, din care: - efort
investiţional: 1.153 milioane euro; - activităţi
conexe: circa 247 milioane euro. Pentru
asigurarea resurselor financiare se vor realiza parteneriate bi- şi
multilaterale, cu următoarele tipuri de structuri economice şi
sociale: - societăţi private autohtone şi
străine; - autoritatea centrală şi autorităţile
publice locale; - instituţii specializate de
investiţii interne şi internaţionale; -
instituţii de cercetare şi centre universitare de profil; - organizaţii neguvernamentale. Susţinerea financiară a proiectelor de investiţii pentru sursele
regenerabile de energie se asigură, în general, din surse atrase şi/sau programe
speciale ale Uniunii Europene sau din alte zone economice
interesate. Exploatarea surselor regenerabile de
energie cu facilităţi de cooperare internaţională (ex.: implementarea de
proiecte comune în sectorul energetic cu transfer de emisii de CO2) permite
realizarea obiectivelor înscrise în Protocolul de la Kyoto, pe baza
unor proceduri şi mecanisme specifice de finanţare a
investiţiilor. 4.3. Elemente de corelare a
legislaţiei româneşti cu legislaţia europeană Punerea în practică a programelor de valorificare a surselor
regenerabile de energie contribuie la protecţia mediului, cu diminuarea emisiei
de noxe, iar pentru susţinerea proiectelor de investiţii în domeniu sunt
necesare resurse de finanţare, care pot fi atrase după parcurgerea următoarelor
etape: - asigurarea cadrului organizatoric de
urmărire şi control al activităţilor din domeniul surselor regenerabile de
energie; - participarea la proiectul european
ENER-IURE, cu un colectiv de specialişti în domeniu, simultan cu asimilarea de
proceduri şi norme europene în domeniul surselor regenerabile de
energie; - facilitarea accesului la baza de date
şi informaţii aferente structurilor specializate din Uniunea Europeană în
domeniul resurselor regenerabile; - punerea în
practică a programelor de valorificare a potenţialului energetic al surselor
regenerabile sub coordonarea unor structuri de stat sau private; - asigurarea unor cooperări directe la nivel
instituţional; - iniţierea de acţiuni
legislative comune; - identificarea de resurse
financiare disponibile pentru susţinerea proiectelor în domeniul surselor
regenerabile de energie, cu determinarea unor cote-părţi de plată aferente
consumatorilor de energie din surse regenerabile. Susţinerea proiectelor de investiţii şi identificarea surselor
de finanţare în domeniul surselor regenerabile de energie se vor realiza prin
următoarele acţiuni: • iniţierea unor acţiuni
legislative şi instituirea cooperării instituţionale directe între autoritatea
centrală şi autorităţile executive locale; •
atragerea de fonduri directe pentru exploatarea surselor regenerabile de
energie, inclusiv prin mecanisme aplicate conform Protocolului de
la Kyoto; • susţinerea implementării proiectelor
în domeniul gestiunii şi valorificării deşeurilor (producere de biogaz,
utilizare de deşeuri forestiere la producerea de energie termică, incinerare de
deşeuri urbane cu recuperare de căldură etc.); •
valorificarea potenţialului energetic al râurilor interioare cu centrale
hidroelectrice de mică putere (max. 10 MW).
CAPITOLUL
5 Mecanisme de finanţare a investiţiilor
pentru promovarea surselor regenerabile de
energie
5.1. Finanţarea de programe şi
proiecte de investiţii destinate valorificării surselor regenerabile de energie
se asigură inclusiv prin resurse directe sau indirecte, în forme diversificate,
astfel: • fonduri proprii ale furnizorilor de
capital; • fonduri cu destinaţie
specială; • finanţare de către
terţi; • finanţare prin mecanisme specifice de
tip BOT, BOO sau F-BOOT; • garanţii şi
instrumente financiare specifice sistemului bancar. Furnizorii pot constitui, din surse proprii, fonduri financiare
necesare implementării proiectelor de investiţii pentru realizarea,
modernizarea, extinderea şi/sau dezvoltarea sistemelor de producere a energiei
din surse regenerabile. Fonduri cu destinaţie
specială ce se constituie pe bază de taxe aplicate la anumite categorii de
produse din activitatea economică curentă. Din aceste fonduri se asigură resurse
financiare pentru implementarea proiectelor reprezentative, aprobate la nivel
guvernamental, prin finanţare de la bugetul de stat (Capitolul Energie),
transferul de la bugetul de stat către bugetele locale pentru dezvoltarea
sistemului energetic şi investiţii finanţate de regiile autonome, companiile
naţionale sau cu capital majoritar de stat. Finanţarea de către terţi se realizează prin participarea unui
furnizor şi a unui beneficiar pentru finanţarea unor proiecte specifice de către
a treia parte, ce pune la dispoziţie resursele financiare necesare. Finanţarea
de către terţi se realizează după următoarele proceduri
specifice: • finanţare de tipul "primul ieşit
din afacere", în care economiile realizate în urma implementării proiectului
(programului), pe o perioadă determinată de timp, se folosesc pentru acoperirea
costului proiectului; • împărţirea economiilor -
finanţare prin care se stabileşte că fiecare parte implicată primeşte un procent
predeterminat din profitul obţinut prin vânzarea energiei produse, pe o perioadă
stabilită iniţial prin contract; • garantarea
economiilor/profitului obţinut - societatea garantează beneficiarului reducerea,
cu un anumit procent, a costului energiei. Finanţarea prin mecanisme tip BOT, BOOT sau F-BOOT se realizează
prin preluarea de către o societate privată a unei investiţii noi (inclusiv
patrimoniale) şi urmărirea derulării afacerii, până la recuperarea resurselor
financiare alocate. Procedura se aplică în situaţii în care proprietarul nu
dispune de sursele financiare necesare finalizării investiţiei după una din
procedurile de tip BOO, BOOT sau F-BOOT. Finanţarea pe bază de grant se realizează prin alocarea de
resurse financiare de către organisme financiare internaţionale, pentru
finanţarea de proiecte prioritare, în statele în care sunt dirijate fondurile de
investiţii respective. Procedura se aplică pentru investiţii considerate
necesare, în situaţii ce prezintă anumite reticenţe, întârzieri la nivel
naţional sau la acţiuni concertate de soluţionare a unor aspecte de interes
mondial. Stimulentele financiare speciale se
acordă pentru investiţii interne şi externe în scopul valorificării surselor
regenerabile de energie şi constau în următoarele proceduri de
finanţare: • cofinanţarea de investiţii
specifice; • finanţare de programe de
cercetare-dezvoltare-implementare; • finanţare
pentru audit energetic în vederea adoptării de decizii pentru implementarea
programelor de valorificare a surselor regenerabile; • asigurarea de mijloace financiare privind creşterea gradului
de utilizare a acestor surse de energie. Instrumentele economice (de tarifare sau impozitare) pentru
susţinerea programelor şi proiectelor de valorificare a surselor regenerabile de
energie asigură evidenţierea unor costuri externe privind preţul energiei
generate din combustibili fosili (ex. taxa de CO2, SO2, noxe etc.), cu referire
la costurile generate de recuperarea investiţiei, tratarea deşeurilor
radioactive ş.a. Instrumentele financiare
specifice sistemului bancar în vederea susţinerii unor proiectelor de investiţii
energetice se referă la: • împrumuturi (cu sau
fără garanţii bancare) de pe piaţa de capital, obligaţiuni emise de societăţi
interesate sau împrumuturi contractate de la instituţii financiar-bancare
interne sau externe; • credite bancare (linii de
credit) destinate finanţării investiţiei; •
acţiuni sau titluri de proprietate pentru participarea persoanelor fizice şi/sau
juridice la capitalul social al societăţii interesate, cu finanţare parţială sau
majoritară la implementarea proiectului. Garanţiile bancare şi alte facilităţi de natură financiară
acordate de autorităţile centrale/locale reprezintă modalităţi atractive pentru
asigurarea finanţatorului asupra destinaţiei creditului acordat societăţilor
comerciale în vederea implementării proiectelor de resurse
regenerabile. 5.2. Mecanisme de finanţare a
surselor regenerabile de energie agreate în cadrul Comunităţii Europene în etapa
actuală, la nivelul Comunităţii Europene nu funcţionează un mecanism fiscal
comun pentru promovarea surselor regenerabile de energie, însă se aplică
metodologii şi instrumente specifice, care pot fi implementate relativ uşor, în
România, astfel: • sprijin direct prin preţurile
practicate la fiecare tip de energie regenerabilă; • ajutor acordat pentru investiţii de capital; • adoptarea de măsuri fiscale de promovare; • sprijin pentru activitatea de cercetare-dezvoltare
(C&D); • ajutor indirect pentru dezvoltarea
diferenţiată pe fiecare tip de sursă de energie. Alte surse provin din fondurile de dezvoltare regională,
programul "Energie inteligentă", respectiv programul "ALTENER". Conform Protocolului de la Kyoto
(articolul 6), un mecanism specific de finanţare a investiţiilor pentru
promovarea surselor regenerabile de energie recomandă aplicarea cadrului Joint
Implementation. Prin schemele de sprijin direct
prin preţuri, producătorul de energie primeşte, în baza unei reglementări
naţionale, un ajutor financiar direct sau indirect (la energia produsă şi
încasată). Mecanismele de ajutor direct prin preţuri sunt de două feluri, şi
anume: sistemul cotelor şi sistemul de preţuri fixe. În sistemul cotelor, preţul energiei din surse regenerabile se
stabileşte astfel încât să asigure concurenţa reală între producătorii de
energie din surse regenerabile. În acest scop se practică două
mecanisme: - certificate verzi; - cererea de ofertă. La
certificatele verzi, mecanismul oferă posibilitatea vânzării energiei la un preţ
determinat de piaţă. Pentru finanţarea costurilor suplimentare şi garantarea
producerii cotei stabilite, fiecare consumator trebuie să cumpere un anumit
număr de certificate verzi de la producătorii de energie din surse regenerabile,
pe baza unui procent sau a unei cote din producţia/consumul total al acestora de
energie. Interesul consumatorului de a cumpăra certificate verzi la un preţ
convenabil dezvoltă o piaţă secundară pe care intră în concurenţă producătorii
de energie regenerabilă. Prin utilizarea
mecanismului Cerere de ofertă, statul lansează cereri de oferte pentru
furnizarea de energie, care se livrează societăţii de distribuţie pe bază de
contract, la preţul din ofertă. Costul
suplimentar rezultat din cumpărarea de energie se suportă de consumatorul final,
prin intermediul unei redevenţe speciale. Sistemul de preţuri fixe are un preţ specific de cumpărare a
energiei, pe care distribuitorul îl plăteşte producătorului de
energie. Statul nu fixează plafoane sau cote
întrucât acestea se determină indirect pe baza nivelului de preţ fixat.
Mecanismul "primelor fixe" poate fi asimilat "sistemului de preţuri
fixe". Statul fixează o primă (bonus) al cărui
plafon este superior preţului normal plătit producătorilor de energie
regenerabilă. Dacă preţul fix este corelat cu preţul pieţei de energie nu se
crează diferenţe mari între regimul preţului fix şi al primei fixe. Preţul sau
prima fixă se pot revizui, după caz, pentru a influenţa scăderea
preţurilor. Ajutorul în favoarea investiţiilor
de capital constă în acordarea de subvenţii pentru investiţii de capital sau
credite pentru echipamente. Plafonul subvenţiei poate fi mai mare pentru
tehnologii cu eficienţă economică pe piaţă (ex. sisteme de module fotovoltaice).
Pentru tehnologii integrate pe piaţă (ex. energia eoliană), subvenţiile se
utilizează cu regularitate, însă plafonul acestora este mai
redus. Măsurile fiscale reprezintă un ajutor ce
se poate acorda în mai multe forme: - exceptarea
sau rambursarea taxelor pentru energie; -
reducerea cotei TVA la anumite tipuri de energie din surse
regenerabile; - exceptări fiscale la investiţii
în microcentrale energetice pentru valorificarea surselor
regenerabile; - instituirea de taxe asupra
emisiilor de SO2 şi NO2 destinate, cu prioritate, dezvoltării energiei eoliene
sau hidroelectrice. Ajutorul pentru sectorul
cercetare-dezvoltare este menit să promoveze, în exclusivitate, sursele
regenerabile de energie. Ajutorul indirect în
favoarea producerii de energie din surse regenerabile se acordă pentru punerea
în aplicare de programe de reîmpăduriri, plantaţii cu creştere rapidă,
utilizarea de biocarburanţi pentru promovarea obţinerii de biomasă, reciclarea
deşeurilor etc. Directiva 2003/30/CE privind
promovarea utilizării biocarburanţilor sau a altor tipuri de carburanţi din
surse regenerabile oferă posibilitatea substituirii combustibililor fosili în
transportul rutier. În cadrul Uniunii Europene
se află într-un stadiu avansat propunerea de elaborare a unei directive privind
taxarea produselor energetice care prevede, între altele, aplicarea exceptărilor
fiscale pentru sursele regenerabile de energie. Utilizarea surselor regenerabile de energie reprezintă o
prioritate a politicii energetice naţionale şi se realizează printr-un mecanism
de sprijin prin preţuri, pe baza unui mediu legislativ stabil, de atragere a
investitorilor şi accesul pe piaţă al producătorilor cu profituri
rezonabile. Sursele regenerabile se pot asimila
unui "flux energetic natural", fie că se au în vedere sursele solare, eoliene,
hidroenergie, biomasa sau energia geotermală. Pe termen lung, implementarea
Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie asigură
oportunităţi reale pentru lărgirea bazei de producţie şi furnizare de energie,
sursele regenerabile fiind considerate energii curate, sustenabile şi cu
potenţial de exploatare ridicat. În cadrul
Consiliului Mondial al Energiei se apreciază că participarea semnificativă a
surselor regenerabile la balanţa energetică poate să contribuie la
diversificarea ofertei pe o piaţă lărgită a energiei, reducerea emisiilor de
noxe şi dezvoltarea durabilă a unui sistem energetic naţional. La Summit-ul Mondial de Dezvoltare Durabilă de la Johannesburg,
din august 2002, s-a propus participarea cu o cotă globală a surselor
regenerabile, diversificarea surselor energetice primare şi implementarea de
tehnologii energetice avansate, accesibile în toate statele pe baze contractuale
reciproc avantajoase, inclusiv pentru România.
PROGRAM ORIENTATIV DE VALORIFICARE A SURSELOR
REGENERABILE DE ENERGIE ÎN ROMÂNIA
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|Nr. | | | Resurse | Surse | Surse
| | Termene | |crt.| Obiective |
Acţiuni | financiare, | financiare | financiare | Răspunde |estimative
de| | | | | din care: | interne |
externe | |implementare | |----+-----------------------+------------------+--------------+--------------+--------------+-------------+-------------| | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |----+-----------------------+------------------+--------------+--------------+--------------+-------------+-------------| | 1 |Programul de măsuri |Studii de | | | | |
| | |privind valorificarea
|fezabilitate, | | | |Ministerul | | | |surselor energetice |instalaţii pilot | | | |Economiei şi |
| | |solare: - solar-termal:|şi
demonstrative, | | | |Comerţului, | | | | 7,34 mii tep;|proiecte de |75 mil. Euro; |25 mil. Euro; |50 mil.
Euro; |ICEMENERG, |- perioada | | |
|investiţii | | | |autorităţile |2003-2010; | | | |solar-termale şi | | | |locale, |
| | | 16,00 mii
tep;|solar-fotovoltaic;|93 mil. Euro; |33 mil. Euro; |60 mil. Euro; |rezidenţi
|- perioada | | | | | | | |
|2011-2015; | | |-
solar-fotovoltaic: | | | | | | | |
| 1,5 MW; | |7,5 mil. Euro;|2,5 mil. Euro;|5 mil. Euro; | |- perioada
| | | | | | | | |2003-2010;
| | | 9,5 MW; | |48 mil. Euro; |18
mil. Euro; |30 mil. Euro; | |- perioada | | | | | | | | |2011-2015; | |----+-----------------------+------------------+--------------+--------------+--------------+-------------+-------------| | 2 |Captatori solari şi |Instalarea de |15 mil.
Euro |5 mil. Euro; | |Economiei |- perioada | | |componente auxiliare |module solare pe | | | |şi
|2003-2010; | | |(suprafaţa totală:
|bază de tehnologii| |10 mil. Euro; | |Comerţului, |- perioada | | |150.000 mp) |fotovoltaice şi | | | |ANRE, ARCE,
|2011-2015; | | | |termo-solare | |
| |ICEMENERG | | |----+-----------------------+------------------+--------------+--------------+--------------+-------------+-------------| | 3 |Programul de măsuri |Studii de | | |
|Ministerul | | | |privind
valorificarea |fezabilitate, | | | |Economiei şi | | | |surselor energetice |instalaţii pilot | | |
|Comerţului, | | | |eoliene: |şi
demonstrative, | | | |autorităţile | | | |- realizarea de |proiecte de |- circa 120 |40 mil. Euro; |80 mil.
Euro; |locale, |perioada | |
|instalaţii eoliene cu o|investiţii |mil. Euro; | | |societăţi |2003-2010;
| | |capacitate totală de |eoliene;
| | | |private, | | | |circa 120 MW
| | | | |societăţi | | | |(putere
instalată); | | | | |mixte, | | | |
| | | | |rezidenţi | | | |-
realizarea de | |- circa 280 |80 mil. Euro; |200 mil. Euro;| |perioada
| | |instalaţii eoliene cu o| |mil.
Euro; | | | |2011-2015; | |
|capacitate totală de | | | | | | | | |circa 280 MW | | | | | | | | |(putere instalată); | | | | | | | |----+-----------------------+------------------+--------------+--------------+--------------+-------------+-------------| | 4 |Programul de măsuri |Studii de | | |
|Ministerul | | | |privind
valorificarea |fezabilitate, | | | |Economiei şi | | | |surselor |proiecte de | | | |Comerţului, |
| | |hidroenergetice (< 10
|execuţie, | | | |HIDRO- | | | |MW
- put. instalată) |investiţii directe| | | |ELECTRICA, | | | |pentru furnizarea a |în amenajări | | | |ISPH,
Apele | | | |6000 GWh/an:
|hidroenergetice de| | | |Române | | | | |mică putere | | | | | | | |- unităţi hidro (120 | |- circa 150 |75 mil. Euro; |75 mil. Euro; | |-
perioada | | |MW - putere totală);
| |mil. Euro; | | | |2003-2010; | |
|unităţi hidro (120 MW -| | | | | | | | |putere totală); | |- circa 120 |60 mil. Euro; |60 mil. Euro; | |-
perioada | | | | |mil. Euro; | | |
|2011-2015; | |----+-----------------------+------------------+--------------+--------------+--------------+-------------+-------------| | 5 |Programul de măsuri |Studii de | | |
|Ministerul | | | |privind
valorificarea |fezabilitate, | | | |Economiei şi | | | |surselor energetice pe |staţii pilot şi | | |
|Comerţului, | | | |bază de biomasă
|de demonstrare, | | | |Institutul | | | |(biomasă-termal): |proiecte de | | | |Naţional al | | | |- circa 3.250 mii tep; |execuţie de |- circa 240
|100 mil. Euro;|140 mil. Euro;|Lemnului |- perioada | | | |valorificare |mil. Euro; | | |(INL),
|2003-2010; | | |- circa 3.490 mii
tep; |energetică a |- circa 200 |80 mil. Euro; |120 mil. Euro;|Departamentul|-
perioada | | | |biomasei |mil.
Euro; | | |de Mediu |2011-2015; | |----+-----------------------+------------------+--------------+--------------+--------------+-------------+-------------| | 6 |Programul de măsuri |Studii de | | |
|Ministerul | | | |privind
valorificarea |fezabilitate, | | | |Economiei şi | | | |surselor energetice |explorări | | |
|Comerţului, | | | |geotermale:
|geotermale, | | | |Ministerul | | | |- 17,5 mii tep; |staţii pilot şi |- circa 15 |7,5 mil. Euro;|7,5 mil.
Euro;|Sănătăţii, |- perioada | | |
|experimentale, |mil. Euro; | | |autorităţile |2003-2010; | | |- 23,9 mii tep. |proiecte de |- circa 12 |6 mil.
Euro; |6 mil. Euro; |locale |- perioada | | | |investiţii |mil. Euro. | | |FORADEX |2011-2015; | | | |hidrogeotermale | | | | | | ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Data adoptãrii în Senat: Data adoptãrii în Camera
Deputaþilor:
Data promulgãrii: 12/18/2003
Data
intrãrii în vigoare:
|